Full Moon & Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Luuk Bosch - WaarBenJij.nu Full Moon & Cambodja - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Luuk Bosch - WaarBenJij.nu

Full Moon & Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Luuk

26 September 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een verslag heb geüpload! Dus helaas kan ik sommige gebeurtenissen niet meer vertellen alsof het gisteren was!

Dus je zal je afvragen, wat is er allemaal gebeurd in de maand September?
Nou, in de maand september waren er nog wel eens wat dagen dat ik simpelweg colleges had (vanaf nu nog alleen maar op dinsdag), dus was er niet al te veel tijd om te reizen.

Desalniettemin zijn er toch een paar reisjes en uitstapjes meer dan het vertellen waard. Laat ik beginnen bij de full moon party. Dit wereldberoemde feestje is zo fameus met een reden. In totaal ben ik 3 nachten verbleven op dit schitterende eiland. We hadden een bungalow direct aan de oceaan en dit ook nog eens aan het strand waar de full moon party gehouden wordt. De aanloop naar het feest is al briljant, aangezien het eiland al vol zit met feestgangers zijn er ook dan al genoeg feestjes te vinden, waaronder de befaamde poolparty, Jungle party of natuurlijk gewoon op het strand.
Echter deze feestjes vallen in het niet als je het vergelijkt met de climax, de full moon party. Iedere editie zijn er tussen de 5 en 40 duizend mensen op het strand te vinden. Er zijn verschillende DJ podia, goedkope emmertjes met drank en vele feestgangers die tot in de late/vroege uurtjes hun met neonverf beschilderde lichaam laten meebewegen op de soepele klanken, die de eerdergenoemde DJ's te gehore brengen.

De charme van het feest is dat het zo ongeorganiseerd is. Alles mag en kan. Zelfs als je al rond 12 uur een rondje maakt op het strand zie je iedere 10 meter wel Of een koppeltje Of een in (coma) diepe slaap geraakte partyganger liggen. Ook een erg bijzonder gezicht is als er een koppeltje staat te zoenen in oceaan en er 5 meter verderop een groepje kerels in die zelfde oceaan hun overtollig vocht kwijt raken(zoals alleen mannen dat kunnen).
Ook ik was natuurlijk beschilderd met verf, waarbij mijn Eyecatcher een "just Married" in neon groen was. Om vervolgens als openingszin te gebruiken: "val jij op getrouwde mannen ;-) "
Om een indicatie te geven van hoe leuk ik deze feesten vond. In totaal heb ik de eerste nacht(of beter gezegd ochtend) 3 uur geslapen, de tweede nacht 2 en tijdens de fullmoon zelf heb ik het doorgetrokken totdat ik op de veerboot terug naar huis zat. Een veerboot die ik perse moest halen, aangezien er de maandag erop alweer een Midterm examen op de agenda stond! Slim als ik was had ik mijn schooluniform mee op reis genomen, zodat ik direct door zou kunnen, indien de trein wat vertraging had. Echter had de trein niet wat vertraging, maar een uurtje of 5 vertraging. Dus bij een tentamen van 3 uur kwam ik keurig 1,5 uur te laat.
Volgens ooggetuigenverslagen was het een lachwekkend gezicht. Met mijn allstars (was mijn goede schoenen vergeten(je kan ook niet aan alles denken)) , backpack, mijn nog met verf beschilderde lichaam en mijn kin hangend op mijn borst, kwam ik de examenzaal binnen lopen.

Tot grote hilariteit van vooral de thaise studenten kwam ik het eerstvolgende college ook 2 uur te laat. (niet mijn schuld, ik had twee colleges op dezelfde tijd, maar dat wisten zij natuurlijk niet)

Nou Luuk, zullen mijn ooms en tantes denken. ga je naar een van de mooiste eilanden ter wereld en heb je daar alleen maar gefeest? Nee, dat is gelukkig niet waar!tussen het beachvolleyballen en zonnen door, heb ik ook voor de eerste keer van mijn leven op een scooter gereden. Nogal een ervaring als je de wegen daar bekijkt. Wat zijn ze daar stel, zoiets heb ik nog nooit gezien. Met onze nieuw opgerichte scooter gang hebben we vervolgens het eiland verkent. We zijn van een schitterend uitzichtpunt via watervallen(zonder vallend water) naar een bijna verlaten strand geweest. Bij het enige restaurantje hier hebben we vervolgens heerlijk rustig gegeten. Echter het leukste aan dit restaurant was dat ze een aapje aan een lijntje hadden als huisdier en een wildzwijn, waarop met neonverf stond geschreven; "eat more Chicken"

Na dit weekend had ik echt even de tijd nodig om bij te komen en dit kwam goed uit want het weekend erna had ik toch geen tijd om te reizen, omdat het een cultural trip was geregeld vanuit mijn universiteit. Dus na anderhalve maand Bangkok heb ik dan ook eindelijk het Grand Palace gezien. Gevolgd door een wederom extreem extravagante lunch (na het openingsfeest in de balzaal van het Sheraton)
In dit weekend heb ik ook een snakefarm bezocht en nadat de professionals het op hun hals haalden een Koningscobra te provoceren, kregen wij de kans om een enorme python om onze nek te hangen. Bewijs hiervan is net als andere foto's te vinden op facebook!

Nu is het dan tijd voor de meest indrukwekkende trip die ik tot nu toe heb gemaakt. Cambodja. Helaas had ik maar een paar dagen de tijd, dus heb ik alleen de highlights gedaan.
Het avontuur begon al bij de grens. Vooraf waren we al gewaarschuwd voor oplichting en nepvisums. Vanaf de trein is het een klein stukje met een tuktuk naar de grens en daar begon het al. Allereerst reed de tuktuk chauffeur ons naar een neppe Cambodjaanse consulaat, welke er levensecht uit zag, maar op onze hoede verzochte wij hem toch door te rijden, vervolgens zetten hij ons voor de grens (echter op loopafstand) af bij een ander "visumbureau." Wat doen deze bureautjes nu? Nou eigenlijk betaal je simpelweg geld voor een stempel in je paspoort en voor de duidelijkheid, die stempel is dus geen visum!
Toen we vervolgens bij de echte grens aankwamen waren we vervolgens zo wantrouwig dat wij ook niet geloofde dat dit het dan was (want eerlijk is eerlijk het ziet er niet uit en alle Cambodjanen konden gewoon doorlopen zonder enige controle) Na het nodige navragen waren we er toch een soort van zeker van dat dit het daadwerkelijk was en hebben we uiteindelijk toch onze visum gekregen op de juiste plek.

Ons eerste doel waren de wereldbefaamde tempels van Angkor. Hierbij hebben wij de drie bekendste tempels bezocht. We begonnen onze dag door al om 5 uur bij de tempel van Angkor Wat (het grootste religieuze gebouw ter wereld) te staan, zodat we de zon achter het complex konden zien opkomen. De rest van de dag heeft onze Cambodjaanse gids (25 dollar voor een hele dag!) ons Angkor Wat van binnen laten zien. De Heilige stad Angkor Tom, waar eens 1 miljoen mensen leefden toen Londen nog een dorp was. Nu echter zijn nog alleen de religieuze gebouwen en paleizen over, omdat bouwen in steen alleen wat toegestaan voor de goden (en dus ook voor de godkoningen) en na deze indrukwekkende plek hebben wij de zogenaamde Tomb Raider tempel bezocht, deze tempel speelt zoals de naam al zegt een rol in de film Tomb Raider. Deze tempel is misschien nog wel mijn favoriet. Het is prachtig gelegen in de jungle en de grote eeuwenoude bomen zijn over, onder en door de tempel heen gegroeid.
Ik zou jullie hier graag foto's van willen laten zien, maar helaas is mijn camera gestolen op de terugweg van Cambodja naar Thailand, dus ik ben nu nog even bezig met het lenen van foto's van anderen

's avonds zijn we vervolgens uit eten geweest mij een restaurant genaamd Cambodian Barbecue, waarbij er Krokodil(aanrader) en slang(taai) op het menu stond om vervolgens te gaan stappen in een club genaamd "Angkor What?" !

Een paar uur later ben ik dronken in een bus gestapt die ons naar de hoofdstad Phnom Penh zou brengen. Het leuke aan Cambodja is dat het nog niet zo ver is als Thailand. Er is nog bijna geen hoogbouw, de kinderen spelen overal op straat en zijn bovendien extreem blij jou (een blanke) te zien. Overal waar je liep op straat hoorde je een giechel achter je en als je dan omkijkt zwaait er een klein schattig meisje naar je! Echter zijn er ook nadelen aan minder ontwikkeld zijn. Zo is de weg tussen de twee grootste steden van het land voor een gedeelte onverhard! en dus zaten wij daar de bouncen op onze stoel als Jochem Meijer na XTC en redbull.

In Phnom Penh hebben wij het koninklijk paleis bezocht (mooier dan Bangkok naar mijn smaak) en ben ik vrienden geworden met een Tuktuk chauffeur toen ik aan het wachten was op mijn vrienden. Zo hielp ik mijn mede economie student met het vinden van klanten voor zijn Tuktuk. "Trouka TukTuk?" (fonetisch Khmer voor Tuktuk nodig?)

Echter heeft Cambodja natuurlijk ook een donker verleden. Nog steeds herinneren veel bedelaars met missende ledematen je aan de verschrikkelijke burgeroorlog die hier slechts pas geleden heeft gewoed. Bij het bezoeken van de staatsgevangenis en voornamelijk bij het bezoeken van de killing fields schieten woorden tekort. Zelfs nu nog, zijn er na iedere zware regenbui, botjes die bovenkomen, doordat het zand is weggespoeld. Er is een groot gedenkteken met maar liefst 9000 menselijke schedels, maar nog indrukwekkender dan dat, is de audioguide met daarin de verhalen van de enkele ooggetuigen. Een paar slogans van de voormalig leider zijn bij mij blijven hangen.
"Jullie behouden is geen aanwinst, jullie verliezen is geen verlies"
" Het is beter een onschuldige te doden, dan een vijand van de staat te laten gaan"
"Als je het onkruid wilt verwijderen, zal je dit bij de wortels moeten doen"
Vooral deze laatste, die gaat over het vermoorden van kinderen en baby's
is hartverscheurend als je staat op de plek waar deze werden gedood door ze simpelweg tegen de boom te slingeren waar je op dat moment voor staat.

Het is ongelofelijk dat zo'n mooi land met zulke vriendelijke mensen, pas een paar decennia verleden nog zo geleden heeft.

Met deze tragiek wil ik echter mijn verhaal niet afsluiten. Het was natuurlijk afgelopen week mijn verjaardag! Ik besloot deze te vieren op woensdag en tot nu toe is dit waarschijnlijk het grootste feest gegeven bij iemand thuis. Gelukkig zijn we niet te laat naar de club gegaan, want anders was ik waarschijnlijk wel uit mijn huis gegooid. Op een gegeven moment stonden er zo'n 50 tot 60 mensen in mijn kleine kamertje, waardoor mijn huisgenoot zich toch wel terecht zorgen maakte over onze borg. Vervolgens toen ik op de tafel ging staan om aan te kondigen dat we zouden gaan en waar we heen zouden gaan, besloot deze zelfde huisgenoot een oorverdovende Lang zal die leven te starten, die zeker te horen was beneden bij de receptie! (10 etages lager)

Ook nog wel een leuk verhaal is dat ik in de stress zat over het kijken van mijn aller Ajax. Het was natuurlijk weer Champions League tijd. Echter de wedstrijden werden gespeeld om kwart voor 2 in de nacht plaatselijke tijd en alle sport cafe's sluiten al om twee. Dus nadat ik ze allemaal een mailtje had gestuurd of gebeld was ik nogal radeloos. Echter op dat moment zat ik te eten en zag ik dat het kleine lokale restaurantje waar ik vaak heen ga de zender had, waarop Ajax uitgezonden zou worden. Met handen en voeten heb ik vervolgens aan mijn Thaise vriend gevraagd of hij met mij Ajax wilde kijken en zodoende opende hij zijn tent voor mij om half 2 in de nacht om Ajax met mij te kijken.

Dat was het voor deze keer! Er komen drukke(maar leuke) maanden aan met eerst Midterms, vervolgens Laos,Birma, Pap,Mam & Rik die op bezoek komen en vervolgens Niels (een vriend van mij uit Tilburg)

Op het moment ben ik overigens vooral bezig met het plannen met mijn reis voor na de examens. Het ziet er op het moment veelbelovend uit!

  • 26 September 2012 - 10:52

    Ineke Lunenburg:

    Zo Luuk, wat een verhalen, vast mooi en indrukwekkend om mee te maken en mooi om chreven!
    Veel plezier nog daar!
    Groetjes
    Ineke en Hans



  • 26 September 2012 - 13:23

    Clazien Bosch:

    leuk om je verhalen te lezen,
    fijn voor je dat je dit allemaal mee kan maken, geniet er nog van en tot het volgende verhaal of tot skype's
    veel groetjes Henk en Clazien

  • 26 September 2012 - 14:01

    Marja Van Daal:

    wat een belevenissen weer, ben reuze benieuwd hoe het allemaal is, maar we gaan het zien.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Bangkok!

Mijn exchange periode aan Chulalongkorn University in Bangkok!

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2013

Hong Kong & Macau (deel 2)

15 Januari 2013

Hong Kong & Macao

14 Januari 2013

filipijnen

31 December 2012

Borneo

27 December 2012

indonesië
Luuk

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 1786
Totaal aantal bezoekers 27627

Voorgaande reizen:

30 Juli 2012 - 21 December 2012

Bangkok!

Landen bezocht: