indonesië - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Luuk Bosch - WaarBenJij.nu indonesië - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Luuk Bosch - WaarBenJij.nu

indonesië

Blijf op de hoogte en volg Luuk

27 December 2012 | Indonesië, Kuta

Sinds mijn laatste verslag zijn er alweer 2 weken versterken! Aangezien ik nu een 5uur durende busreis aan het ondergaan ben heb ik mooi de tijd om hierover te vertellen!

Na mijn verlate aankomst in bali werd het snel tijd om weer aan te sluiten bij mijn reisgenoot, Robin, en een aantal andere mensen die ik kuala lumpur had ontmoet! De eerste paar dagen heb ik mij prima vermaakt in kuta, wat het ibiza is voor alle australiërs, alleen dan net reusachtige golven! Jammer genoeg heb ik nog niet de tijd gehad om te leren surfen, maar gelukkig heb ik de filipijnen nog voor de boeg!

Na het toeristische kuta zijn we naar een van de eilanden in de buurt vertrokken, het verlaten nesu lembonganon. Hier hadden we een guesthouse voor een luttele 4 euro met ongekende luxe voor die prijs! Hier mijn aantal duiken verhoogd naar 16! En onder andere mijn eerste zeeschildpad gezien (niet de laatste, want een paar dagen later tijdens het snorkelen hadden we weer geluk!) Al was mijn eerste duik de meest stressvolle die ik ooit gehad heb door een lakse crew en extreem veel stroming! Zo is het verplicht dat je na een jaar niet duiken een opfriscursus doet, maar bij een van maatjes gedurende deze reis (de 33jarige brealdansende "ome chris, een met sabbatical consultant uit londen, die echter zij beroep wijzigde in brandweerman als hij stap met de vrouwen sprak(overigens was hij niet de enige die we gedurende deze weken ontmoette met een business opleiding, ipv de gebruikelijke hippies kwamen we Vooral mensen tegen die in het bedrijfsleven actief zijn. Robin en ik zeiden wel eens gekscherend tegen elkaar dat we op netwerkreis waren)) werd gewoon gelijk in het diepe gegooid na niet gedoken te hebben voor 10 jaar! Naast dit duiken hebben we nog scootertjes gehuurd en hebben we onder andere het sprookjesachtige dream beach gezien met een belangrijk gave infinity pool en een traditionele balinese wedding gecrasht!

In mijn reisgids had ik een belachelijk mooie foto gezien van een vulkaan op lombok! Na een reis met een volgepakte openbare bus (een bejaarde man zat bij mij op schoot) kwamen we aan bij het rinjani trekking center. De tocht was echter twee dagen en met overnachting zou het wel een erg duur grapje worden! Tegen aanraden in van het informatie centrum besloten wij het zonder overnachting te doen, tot slot van rekening zijn we drie kerels in de kracht van ons leven! Om middennacht begon de tocht! Bewapend met hoofdzaklamp, water, eten, een trui om mijn middel gebonden (slecht idee, want bij de koude top was hij hierdoor doorweekt van het zweet) en onze gids fucking tony, die ze beter speedy gonzalez hadden kunnen noemen want deze kerel had het tempo er stevig inzitten en naar beneden hebben we hele stukken letterlijk gerend! Na een tijdje deden hij en ik een wedstrijd en het voelde alsof ik in een assassins creed game zat! Door dit tempo kwamen we rond 5uur aan bij de top, een uur eerder dan verwacht! Om te genieten van een super zonsopgang! Als ik binnenkort Foto's hiervan post, moet je weten dat het geheel de caldera van de vulkaan is.. Dat ding in het midden is slechts een puist van een recente uitbarsting (jaja, hij is nog steeds actief! Met uitbarstingen in 2009 en in 2010 en ook nu kwam er rook uit!) De tocht bestond uit het overwinnen van 2000 hoogte meters over 11km! En helaas daarna ook weer terug! was zwaar en met name Robin is een keer of 10 gestorven onderweg! Op het moment van spreken rijd ik net land een andere reus die ik graag wil beklimmen! Mt kinabalu, maar ik ben bang dat het kostenplaatje mij tegen gaat houden! (300euro voor 2 dagen!)

Na deze inspanning was het tijd om wat te relaxen op de gili eilanden.. Drie stroken wit zand voor de kust van bali omringd door azuurblauw water.. Hier werden een paar dagen al snel meer en de enige noemenswaardigheden , naast het zonnen en drinken (overigens het beste shotje ooit ontdekt!) Zijn snorkelen en mijn rondje joggen rond het eiland! Op het eind van mijn rondje leek het mij een goed idee om de heuvel te beklimmen in de schemering.. Ondanks dat het uitzicht super was, bleek het lastig te zijn om het pad te vinden in het donker, aangezien dit sinds op hield en dan 15 meter verder weer door ging! Na korte kort te overwegen te slapen bij de enige bewoners van de heuvel, een kudde geiten, werd door de aanwezigheid van een slang mijn zoektocht nieuw leven ingeblazen en kwam ik bezweet, maar heel terug! Ook minder nieuws te melden en dat is mijn eerste (en hopelijk laatste) Migraine aanval.. Ondanks dit alles een super tijd gehad en het was dan ook spijtig dat ik voor kerst indonesië weer moest verlaten, want de mensen die ik gedurende deze weken heb ontmoet ben ik bijzonder korte tijd als vrienden gaan beschouwen!
Voordat ik indonesië echter definitief achter me liet was het nog tijd voor wat sightseeing Bali, aangezien ik nog alleen kuta had gezien! Ik kan niet wachten om de foto's van de zonsondergang bij een pittoreske tempel op facebook te zetten! Daarnaast hadden we een fantastische taxi chauffeur die ons de hele dag rond reed en verhalen vertelde over de balinese cultuur! Op Bali is cultuur echt overal (behalve in kuta) in de inrichting van de huizen(tempels staan altijd in dezelfde hoek van het huis) en in de vele ceremonies. Een van de mooiste is de dag waarop Bali verlaten is. Iedereen blijft binnen en doet niets! Zelfs de toeristen zijn niet toegestaan hun hotel te verlaten en er zijn geen vluchten naar of vanaf bali. Dit doen ze zodat de slechte geesten denken dat bali verlaten is, zodat ze zelfs ook vertrekken!
Tijdens onze sightseeing dag zijn we geweest in ubud (bekend van eat, pray & love), zijn we naar belangrijk mooie rijst veldterassen geweest, een dorp dat bewoond wordt door duizenden vogels en hebben we de duurste koffie ter wereld gedronken! De befaamde loewak koffie.. De koffiebessen worden gegeten door de loewak(een katachtige (deze moet wild zijn voor de beste smaak)) en na het verteringsproces wordt de ontlasting op Opgeraapt en net als normale bonen gepeld, gebrand en gemalen; nu heb ik de normale boon en de loewak boon geroken en de koffie aroma is inderdaad veel sterker.. Na een gratis proefsetje van 5 verschillende koffies en 2 theeën konden we het niet laten om natuurlijk ook de loewak te proberen! En het is inderdaad goed! En ook gelijk een perfect souveniertje voor mijn koffie verslaafde ouders!! Dus 50 gram van de intotaal maar 200kg per jaar geproduceerde loewak koffie is onderweg naar nederland!

Hierna had ik een tussenstop van 24 uur in singapore waarin ik zo veel mogelijk heb proberen te doen! Singapore is schoon, georganiseerd en futuristisch met als hoogte punt marina bay sands, een gracht met gondelbootjes in een winkelcentrum & the gardens by the bay, het eerste park met artificiële bomen!
Daarnaast heb ik twee dingen geleerd in Singapore:
1. Het is tijd voor een vriendin; er is in singapore een kabel baan met een super uitzicht en aangezien ik alleen was en het niet druk was zat ik alleen in het wagentje.. Wat toevallig ook nog de boventoon wagon was (versierd met rozen en dergelijke)
En 2 ik ben een slechte of op zijn minst een bijzonder onattente christen; bij het passeren van een merk duurde het minstens 5 minuten voordat ik door had waarom het er zo druk was (mijn eerste gedachten was begrafenis, maar iedereen was feestelijk gekleed) tot het tot mij doordrong dat het natuurlijk eerste kerstdag is!

Op weg naar het naburige maleisië vliegveld had ik vervolgens het Maleisische equivalent van een buurtbus chauffeur, een praatgrage gepensioneerde man.. Echter was deze wel interessant omdat hij jaren in de marine had gediend en overal was geweest (oa in kuweit gedurende de eerste golf oorlog. De maleisische marine stond namelijk onder brits leiderschap) en hij vertelde mij hoeveel hij verdiende.. 20 procent van het totaal bedrag en mijn ritje van 45 minuten leverde hem dus 2 euro op! Tel daarbij op dat hij ook 3uur had gewacht op deze rit en je kan niets dan verbaasd en geschokt zijn!

Nu zit ik dus in de bus en trekt het prachtige binnenland van borneo in mijn ooghoeken aan mij voorbij! Morgen sta ik hopelijk oog in oog met orang-oetans en om mij daar op voor te bereiden draaien ze nu de twee planet of the apes films in de bus! overigens heb ik in borneo nog geen westerling gezien!

Over iets meer dan een maand ben ik weer in nederland! Kijk er naar uit om iedereen weer te zien en te spreken! Het leven is mooi :-)

Wowwowwowwow! kleine update! Voor de eerste keer in mijn leven hoop ik dat mijn bus vertraagd is en ik nog niet op mijn eindbestemming ben! Wat een super landschap hier!! Vergeleken met dit is thailand het warandapark!! Jungle zoals je je jungle voorsteld!

  • 08 Januari 2013 - 10:02

    Marja Van Daal:

    spannende beklimming, best heftig!
    mooie natuur beschrijf ja
    die gorilla lijken me inmdrukwekkend
    die koffie gaan we proeven?

    ben benieuwd

    mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Kuta

Bangkok!

Mijn exchange periode aan Chulalongkorn University in Bangkok!

Recente Reisverslagen:

16 Januari 2013

Hong Kong & Macau (deel 2)

15 Januari 2013

Hong Kong & Macao

14 Januari 2013

filipijnen

31 December 2012

Borneo

27 December 2012

indonesië
Luuk

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 27631

Voorgaande reizen:

30 Juli 2012 - 21 December 2012

Bangkok!

Landen bezocht: